04.12.2011

Christmas traditions!



Noe av gleden med å ha fått barn, er at man kan gjennoppleve noen av sine egne barndomsminner!
Da Karlotte og søsken var små bakte vi hvert år pepperkaker hos tante og onkel før jul, og var med på julekakebaking hjemme.

Dette er gode minner og tradisjoner som Karlotte har gledet seg til å føre videre med egne barn.

I fjor bodde Karlotte og co på loftet, i et uisolert, ikke ferdig-rennovert Landhandleri, med provisorisk kjøkken- uten vann! Lillekarlotten var 2 år og Ludvigsen var 3år.
Bilder fra fjorårets pepperkake "begivenhet!"
I etterpåklokskapens ånd skal det sies at forventningene til fjorårets julebaking med barna muligens var større en hva både fasiliteter og barnealder kunne leve opp til!

Men i år, i år var alt så meget bedre! Nytt stort kjøkken med langt bord man kan bake på. Barna et år eldre - klokere, mer talefør og ikke minst med egne forventninger til det som skulle skje så ble det rett og slett en hyggelig stund!

Lillekarlotten er en trofast assistent på kjøkkenet og assisterte villig slikkepotten ved risbollelagingen. Smaking er vel godt over halve morroa!


Det ble litt mye bilder av barna i dag, men det hører vel litt til førjulsaktivitetene:-)

Vi utsatte juletre-hentingen en uke her. Ikke mye snø i sikte enn så lenge- så vi staser på at det skal gå greit!
Isteden jobber vi med å rennovere og gjøre om Lillekarlottens gamle soverom til gjesterom.
Med storinnrykk fra Trøndelag til jul er det bare å få den berømte ræ.... i gir;-)

Med ønske om den god kommende uke!

Klem fra Karlotte.

7 kommentarer:

  1. Koselig :)
    Vi har også bakt pepperkaker i dag.. kjempe gode og en koselig ting å gjøre på mørke søndager.

    Ha en fin uke!
    klemmer

    SvarSlett
  2. Så koselig;)
    Og å smake er LYKKE ♥

    Klem Line

    SvarSlett
  3. Dette så da alldeles så koselig ut!

    Jeg hadde 7 unger pepperkakebaking her i går, så foreldrepoeng boksen er full.. gikk ganske greit, da 4 av de er 9 år og de baker som bare det!

    Kos dere..
    klem

    SvarSlett
  4. Så koselige bilder! Blir noe ekstra med julen når man får barn :) Og den flotte stjernen i vinduet! :) Har dere mer av de pinne stjernene på Zanz? De største? Jeg får bare ikke fingen ut med å komme meg ut i skogen å hente inn noen grener :)

    Fortsatt fin kveld!

    Klem Lene

    SvarSlett
  5. Så koselige bilder og herlige unger! Jeg brukte å bake pepperkaker hjemme hos Tant'n med et søskenbarn og to av hennes søskenbarn. At Tant'n maktet noe sånt er ganske utrolig, for et kaos av deig og kjevler og former og mel over alt!
    Og det var før pyntinga begynte...

    Du bryter ingen lover med blomster i snitt og løk uten jord tror jeg, så foreløpig er du ikke vanekriminell. (Hvis man ser bort fra overvekt i håndbagasjen, men det er vel mer flyselskapskriminelt?)

    Kos dere videre i førjulstiden, og takk for alle koselige kommentarer!

    Keiserklem fra Dekoratøren

    SvarSlett
  6. Det er koselig med slike tradisjonar :) Og kven som har det kjekkast, mor eller born, det er ikkje godt å seia... Eg skal prøva meg på julemenn for første gong i morgon, og så såg eg ei veldig fristande oppskrift på biscotti hos Lavendelpiken i dag - dei trør eg også at eg må prøva meg på :)

    Herlige bileter du deler i dag, fin fine skjønnasar med deilige kinn! Her har det snødd i kveld, og snøen la seg faktisk... Så minstemann var aldeles ekstatisk!

    Ha ei god ny veke!

    Klem Eli

    SvarSlett
  7. Tusen takk for forslag. I helgen durer jeg rett til panduro for å kjøpe fimo leire! Jeg trenger ny julepynt. Pepperkakeformene skal frem igjen! Herlig at jeg ikke tenkte på det før!

    Hilsen hun som solgte alle mailegnisser og juletreepynten sin i helgen! Her starter vi på scratch igjen i ÅR også.. lættis.. the same procedure as last year!!

    Kjeder meg litt selv akkurat nå selv om jeg har femten ikeaposer med klær og brette..*S*
    klæm

    SvarSlett

Jeg blir så glad for en kommentar! Leser hver og en og setter pris på alle:-)