24.08.2011

Tapas tapas!

Karlotte hadde jo venninnekveld her på fredag og slo til med hjemmelaget tapas!



Tenkte jeg skulle by på litt bilder og oppskrifter for de av dere som vil teste det ut.
Veldig kjekt at man kan gjøre ferdig så og si alt på forhånd - da blir det lite stress under selve selskapet og vertinna kunne konsentrere seg om å skravle - og drikke deilig vin;-)

Her hadde allerede døra på barskapet kommet opp for litt sjenking av musserende rosèvin før maten! 


Dette var noe av det jeg lagde:
Aioli - et must!! Har fulgt med meg siden jeg drev Karlotte Cafè & Lunsjbar
Tatziki
Humus
Rømmedressing - denne ble overflødig i den store sammenhengen!

Deilig, tykk aioli! 

Lune Scampi - marinert i chilli, ingefer, hvitløk og soya.
Kyling indrefilet - marinert i sommerens store slager: sitron, mynte, hvitløk og chilli.
Panerte korianderkjøttboller.


Sitron og myntemarinert kylling.

Panerte korianderkjøttboller og kyllingen. 
Jeg lagde alt dette på forhånd og varmet det bare opp rett før serveing. Scampiene var det eneste jeg stekte etter at gjestene var kommet.



Ellers lagde jeg disse deilige tomat, mozzaralla og serrano-spydene med rirstede pinjekjærner og
pesto på.


Dette var en ny oppskrift for meg: Chevrè boller, rullet i krydret nøtteblanding.
De var i all beskjedenhet veldig gode!



Et godt brød hører til et hvert tapas bord! Jeg bakte foccatia og toppet det med tynne rødløksringer, havsalt og grønne oliven før jeg stekte det.


Det var en bolle med en enkel salat på bordet også, men i likhet med rømmedressingen ble den ganske overflødig.... Saltbakte poteter derimot er digg sammen med aioli:-)



Vin tips til denne maten: Fetzer, merlot fra California. En veldig lett og god vin som gikk godt til alle smakene i maten.



Til dessert - en del senere på kvelden ... vi ble mette av maten... serverte jeg kaken jeg har skrevet om HER - nemlig ostekake på browniesbunn med bringebærkrem og friske bringebær!



Det var IKKE lurt å ha restene av den stående i kjøleskapet mens Karlotte og Lilekarlotten var alene hjemme resten av helgen! Vi hadde et koselig besøk på lørdag av en god venninne og søte lille T, og fikk litt hjelp med kaken da, men ellers sto den i kjøleskapet og ropte på meg resten av helgen;-)


En fortsatt deilig onsdag ønskes deg!!

Klem fra Karlotte.

5 kommentarer:

  1. Skal si du har laget luksus mat! Bordet så jo ut som det var tatt bilde av rett fra grekenland :) Helt nydelig! Dette må prøves. Tapas er en av mine favoritter :)

    Takk for svar ang gulv. Kan høre med deg nærmere ang fargen når vi skal skifte det ut, gleder meg!!!

    Klem fra Lene :)

    SvarSlett
  2. Så flink du er! Dette må jeg virkelig prøve. Men da må jeg nok få litt hjelp med oppskrifter.

    Ha en flott kveld videre!

    Klem Siv Anita

    SvarSlett
  3. Takker og bukker! De som ønsker noen oppskrifter må gjerne sende en mail, så fikser jeg det:-)

    Klem fra Karlotte

    SvarSlett
  4. Moms!! Nei nå var 70 mil veeeldig langt borte :(
    Fikk vann i munnen her jeg sitter. Jeg vet jo til og med hvordan mye av dette smaker, så savner VENNINNE-kveldene mye.....
    Karlott'n er verdens flinkeste husmor og kokk!! Interiørstæsjingen er trenger ingen videre utdyping, da det er opplagt.

    Klem fra plutselig sulten Chilli Charm

    SvarSlett

Jeg blir så glad for en kommentar! Leser hver og en og setter pris på alle:-)